Onderwijszorg arrangement Sprengen College
VSO het Sprengen
College biedt Passend Onderwijs (Cluster 4, VSO-ZMOK) met een bijzonder
neutrale grondslag. Het Sprengen College is gespecialiseerd in onderwijs aan
leerlingen met ernstige gedragsproblematiek. Dermate ernstig dat deze
leerlingen elders in onderwijssituaties, regulier en speciaal, uitvallen en mogelijk
thuis komen te zitten. Waar de zorg de ondersteuningscapaciteit van alle andere
scholen overstijgt, komt het Sprengen College in beeld.
Het Sprengen College
biedt onderwijs van Entree, vmbo-tl tot en met vwo, veelal met behulp van online
onderwijsprogramma's (IVIO@school). Docenten werken ambulant en komen bij de
betreffende leerlingen thuis in eerste instantie. Daarbij is het opbouwen van
vertrouwen het voornaamste doel. Op deze wijze wordt getracht de leerlingen
'open' te laten staan voor onderwijs en uiteindelijk te bewegen richting
onderwijs. Weer 'leren leren' en het opdoen van succeservaringen is hierbij het
uitgangspunt.
Het Sprengen College
ziet het als haar verantwoordelijkheid om alle leerlingen optimale
mogelijkheden te bieden om te komen tot leren.
Waar andere scholen geen mogelijkheden tot ondersteuning en onderwijs meer zien, begint het voor het Sprengen College.
Wat is onze ambitie?
Onze ambitie is alle
leerlingen zorg te bieden, ook al is de complexiteit van de situatie en de
problematiek nog zo groot. Ieder kind heeft recht op onderwijs en het Sprengen
College wil de leerlingen waarbij dit recht dreigt te worden ontnomen, of al is
ontnomen, onderwijs en ondersteuning bieden.
Met wie werken wij samen?
Als school zoeken wij
structureel en intensief de samenwerking met onze ketenpartners. Dit om de zorg
voor onze leerlingen zo veel mogelijk te optimaliseren.
Ketenpartners waarmee
wij samenwerken zijn onder andere:
Afdeling leerplicht van de gemeente, CJG gemeente, (School) maatschappelijk
werk, GGD/JGZ, diverse jeugdzorginstellingen
in de regio (zowel residentieel als semi-residentieel), politie,
scholen voor PO en scholen voor VO, scholen voor speciaal onderwijs cluster 4,
scholen voor speciaal basisonderwijs en Deltion College. Het Sprengen College zoekt samenwerking met het
MKB wanneer het gaat om het verzorgen van stages/arbeidsplaatsen.
Daarnaast kunnen verschillende samenwerkingsverbanden het Sprengen College
inschakelen voor ondersteuning voor de eerder genoemde specifieke doelgroep.
Wat kunnen wij bieden?
Voor leerlingen die
vastlopen in het onderwijsproces kan het Sprengen College extra ondersteuning
bieden. Deze extra ondersteuning is voor de specifieke doelgroep waar het
Sprengen College op gericht is. Het Sprengen College kan extra ondersteuning
bieden aan leerlingen die uitvallen in het reguliere onderwijs of het speciaal
onderwijs door tijdelijke plaatsing. De basisondersteuning op het Sprengen
College is daarom standaard
extra ondersteuning gericht op
de
zeer zware individuele ondersteuningsbehoeften van
leerlingen met ernstige internaliserende en/of externaliserende
gedragsproblematiek. Deze zware ondersteuning is altijd op
maat en
individueel.
Het Sprengen College heeft specialisten in huis die veel ervaring hebben met deze specifieke doelgroep. De diverse disciplines werken structureel samen met het onderwijskundig personeel.
Aanmeldprocedure
Gezien elke leerling
die bij het Sprengen College wordt aangemeld voor onderwijs of een arrangement
een unieke en vaak complexe achtergrond heeft, streeft het Sprengen College
ernaar om de geboden zorg zo passend en individueel mogelijk te maken. Er wordt
daarom altijd een
intakegesprek gevoerd en er wordt een uitgebreide
dossieranalyse gedaan om leerling-specifieke informatie te vergaren
(profielschets).
Altijd geldt dat dit arrangement
(op basis van de profielschets) wordt voorzien van een passend plan,
toegespitst op de individuele leerling en diens situatie.
Alleen op deze manier kan het onderwijs(zorg)klimaat van elke unieke leerling geoptimaliseerd worden.
Leerling kenmerken
Een aantal randvoorwaarden en ondersteuningsvragen zijn algemeen geldend.
De leerling bezit de volgende kenmerken:
- De leerling is in staat om een (in grote of kleine mate) aangepast onderwijsprogramma te volgen in kleine groepen.
- Het onderwijsniveau is
entree, vmbo-tl, havo of vwo.
- indien de leerling vmbo-bb of vmbo-kb volgt blijft de school van herkomst verantwoordelijk voor het leveren van onderwijsmateriaal
- De leerling valt uit op basis van gedrag in de huidige onderwijs situatie. Dit kan een (combinatie van) de volgende gedragingen zijn grensoverschrijdend gedrag, zeer teruggetrokken gedrag, gedrag waarmee de loopbaan van de leerling in het geding komt (ongeoorloofd verzuim, middelengebruik etc.) en/of gedrag waarmee de veiligheid van de leerling, medeleerlingen of docenten in gevaar komt.
- De leerling heeft behoefte aan meer individuele zorg en aandacht, waarmee de ondersteuningsvraag van de school van herkomst overstegen wordt.
Doel algemeen
Het algemeen doel van het arrangement is te komen tot een zo normaal mogelijk functioneren in de maatschappij, waarbij de leerling zich binnen zijn of haar mogelijkheden optimaal kan ontwikkelen. Hierbij hoort logischerwijs ook dat er gekeken wordt naar een passende onderwijsplek. Het uiteindelijke doel is dat de leerling met de voor hem in kaart gebrachte ondersteuningsbehoeften weer kan instromen op de school van herkomst. Indien dit niet haalbaar blijkt, is, na overleg met betrokken partijen, inschrijving bij het Sprengen College ook een mogelijkheid.
Aanbod
Het Sprengen College heeft twee arrangementen:
- Tijdelijke plaatsing buiten school van herkomst/inschrijving
- Thuiszitterstraject Voortgezet Onderwijs (het Thuiszitterstraject kan ook via inschrijving bij het Sprengen College plaatsvinden)
Wat betreft het aanbod van het Sprengen College geldt het volgende in het algemeen.
- Het werken in kleine groepen (maximaal 8 leerlingen).
- Het arrangement is een tijdelijke oplossing voor een onhoudbare situatie op de school van herkomst, die is ontstaan en waarbij de desbetreffende leerling van onderwijs verstoken dreigt te raken. Er is een optie om na afloop van het arrangement, in bepaalde situaties, een 'vangnet- constructie' te creëren of nazorg te ontvangen vanuit het Sprengen College, dit gebeurt altijd in onderling overleg.
Maatwerktraject
Het Sprengen College levert maatwerk bij het aangaan van het onderwijs(zorg)arrangement. Wij zullen dan in samenspraak met u, kijken naar een passend onderwijs(zorg)traject voor de desbetreffende leerling. Specifiek aanbod, kosten en tijdsduur worden hierbij altijd in overleg afgesproken.
Financiering van het arrangement
1.
De leerling beschikt over een Toelaatbaaheidsverklaring (TLV) bij de
school waar hij/zij ingeschreven staat. Het Sprengen College factureert
wekelijks de school van herkomst.
2.
Indien de leerling niet beschikt over een TLV en/of de leerling is 20
jaar of ouder, kan de school van herkomst of betrokken instelling het
arrangement bij het Sprengen College inkopen voor de leerling.
Tijdsduur:
De leerling verblijft maximaal 3 maanden op het Sprengen College. De totale tijdsduur
wordt altijd bepaald in overleg met de school van herkomst (indien aanwezig).
Thuiszitters Traject Voortgezet Onderwijs
Leerling kenmerken:
- De leerling volgt
momenteel, vanwege uiteenlopende redenen zoals bijvoorbeeld
langdurige ziekte, spijbelgedrag of
anderszins afwijkend gedrag geen onderwijs.
- De inschatting is dat het,
binnen een schooljaar, terugkeren naar het reguliere onderwijs
voor deze leerling niet haalbaar is,
maar op termijn een realistisch doel is.
- De leerling heeft wel of
geen ontheffing van de leerplicht, maar is in elk geval bekend bij
de leerplichtambtenaar en deze stemt in
met het arrangement Thuiszitters Traject.
- Er is reeds een
zorgpartner betrokken bij de leerling.
- De leerling zit meer dan
vier weken thuis, zonder uitzicht op een onderwijsplek.
- De leerling is niet in
staat te functioneren in een traditioneel schoolsysteem en heeft
eventueel thuisbegeleiding hierin
nodig.
- De leerling moet weer in
een schoolgaand ritme komen.
- Leeftijd 12-20 jaar.
Aanbod:
- De leerling, als deze ingeschreven staat bij een school, blijft daar gedurende het traject ook ingeschreven, de school van herkomst blijft hiermee verantwoordelijk voor het leveren van onderwijsmateriaal.
- Begeleiding wordt, indien noodzakelijk of gewenst , door een IVIO-vakdocent en een groepsdocent, geboden in de thuissituatie (individueel). Deze begeleiding vindt in overleg plaats.
- De leerling volgt een op maat gemaakt programma met een geïntegreerde zorg-onderwijs aanpak waarin het 'leren-leren', de sociale interactie en het creëren van een schoolgaand ritme centraal staan.
- Indien nodig; Door middel van observaties en/of onderzoek en/of een profielschets en gesprekken, een zo volledig mogelijk beeld vormen van het functioneren van de leerling op het gebied van de cognitieve capaciteiten en sociaal-emotioneel welzijn.
- De specifieke onderwijsbehoeften die hieruit voortkomen worden vastgelegd in de vorm van een OPP.
- Een (in overleg) gefaseerde en begeleide (warme) overdracht bij terugkeer naar de school van herkomst of overstap naar een andere vorm van onderwijs, al dan niet met extra ondersteuning.
Doel:
- Voorkomen of doorbreken
van een sociaal isolement.
- De leerling weer leren eigen
regie te nemen en de zelfredzaamheid te vergroten. Opdat de leerling weer voldoet aan deze twee belangrijkste voorwaarden om
onderwijs te kunnen volgen.
- Normaliserende werking van het volgen van onderwijs benutten; zo veel mogelijk structuur bieden aan de leerling en een gezond slaap-waak ritme creëren.
- De leerling te motiveren en in staat stellen weer een volledig onderwijs programma te volgen op een passende onderwijsplek.
- Adviseren van een passende onderwijsplek voor de desbetreffende leerling.
- Doorstroom/terugkeer naar het reguliere onderwijs of andere passende onderwijsvorm, al dan niet met extra ondersteuning of uitstroom naar dagbesteding, arbeid of een vervolgopleiding (altijd in overleg met de school van herkomst, indien aanwezig).
Tijdsduur: In overleg
Intelligentieonderzoeken:
WAIS-IV-NL (vanaf 16 jaar)
De WAIS-IV-NL bestaat uit veel verschillende opdrachten, die een beroep doen op taalvaardigheid, ruimtelijk inzicht, probleem oplossende vaardigheden, geheugen en het verwerken van nieuwe informatie. Allereerst geeft de test een indruk van de algemene intelligentie, ook wel het totale IQ genoemd. Het totaal IQ is gebaseerd op zeven sub testen. Aanvullend daarop geeft de test informatie over het functioneren op vijf belangrijke vaardigheidsgebieden (indexen) die onderdeel uitmaken van algemeen cognitief functioneren. Dit zijn Verbaal Begrip, Visueel Ruimtelijk, Fluid Redeneren, Werkgeheugen en Verwerkingssnelheid. Iedere index is gebaseerd op twee sub testen.
De
WISC-V-NL (tot 16 jaar)
De WISC-V-NL (Wechsler Intelligence Scale for Children) is een uitgebreide intelligentietest voor jongeren in de leeftijd van 6 - 17 jaar. De test bestaat uit veel verschillende opdrachten die een beroep doen op taalvaardigheid, ruimtelijk inzicht, probleem oplossende vaardigheden, geheugen en het verwerken van nieuwe informatie. Allereerst geeft de test een indruk van de algemene intelligentie, ook wel het totale IQ genoemd. Het totaal IQ is gebaseerd op zeven subtesten. Aanvullend daarop geeft de test informatie over het functioneren op vijf belangrijke vaardigheidsgebieden (indexen) die onderdeel uitmaken van algemeen cognitief functioneren. Dit zijn Verbaal Begrip, Visueel Ruimtelijk, Fluid Redeneren, Werkgeheugen en Verwerkingssnelheid. Iedere index is gebaseerd op twee subtesten. De gemiddelde score van de intelligentiematen ligt tussen de 90 en 110 en het gemiddelde van een subtest is 10.
Tijdsduur:
150 minuten directe tijd
180 minuten indirecte tijd